Finanse publiczne: znaczenie i pojęcie finansów publicznych

17.02.2021
Category: Jaki Sposób

Finanse publiczne: znaczenie i pojęcie finansów publicznych!

Znaczenie: W finansach publicznych badamy finanse rządu. W ten sposób finanse publiczne zajmują się pytaniem, w jaki sposób rząd pozyskuje środki, aby sprostać stale rosnącym wydatkom. Jak ujął to Dalton, „finanse publiczne są„ zainteresowane dochodami i wydatkami władz publicznych oraz dostosowywaniem jednych do drugich .

W związku z tym wpływ opodatkowania, wydatki rządowe, zadłużenie publiczne i finansowanie deficytu na gospodarkę stanowią przedmiot finansów publicznych. Tak więc prof. Otto Eckstein pisze: „Finanse publiczne to badanie wpływu budżetów na gospodarkę, w szczególności wpływu na osiągnięcie głównych celów gospodarczych – wzrostu, stabilności, równości i wydajności.

Ponadto zajmuje się również polityką fiskalną, którą należy przyjąć, aby osiągnąć określone cele, takie jak stabilność cen, wzrost gospodarczy, bardziej równomierny podział dochodów. Ekonomiczne myślenie o roli, jaką mają odgrywać finanse publiczne, zmieniało się od czasu do czasu wraz ze zmianami sytuacji gospodarczej.

Przed Wielkim Kryzysem, który ogarnął uprzemysłowione kraje zachodnie w latach trzydziestych, za rolę finansów publicznych uważano pozyskiwanie wystarczających środków na realizację rządowych funkcji administracji cywilnej i obrony z zagranicy. W tym okresie klasyczni ekonomiści uważali, że rozsądne jest ograniczenie wydatków do minimum, aby w miarę możliwości uniknąć opodatkowania ludzi.

Ponadto uważano, że budżet rządu musi być zrównoważony. Pożyczka publiczna była rekomendowana głównie na cele produkcyjne. Podczas wojny, oczywiście, pożyczki publiczne uważano za legalne, ale uważano, że rząd powinien jak najszybciej spłacić lub zmniejszyć dług.

Pojęcie finansów funkcjonalnych :Jednak pod wpływem Wielkiego Kryzysu lat trzydziestych i jego keynesowskiego wyjaśnienia sposób myślenia o finansach publicznych i ich rola uległy ogromnej zmianie. Klasyczne spojrzenie na finanse publiczne nie mogło sprostać wymaganiom panującej wówczas sytuacji.

W celu zwiększenia zagregowanego efektywnego popytu, a tym samym podniesienia poziomu dochodów i zatrudnienia w kraju, wezwano finanse publiczne do odegrania aktywnej roli. Podczas drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu gospodarki zachodnie cierpiały z powodu poważnej presji inflacyjnej, którą przypisywano nadmiernemu zagregowanemu popytowi.

W takich warunkach inflacyjnych oczekiwano więc, że finanse publiczne będą sprawdzać ceny poprzez ograniczanie zagregowanego popytu. W ten sposób budżet, który wcześniej miał służyć pozyskiwaniu środków na ograniczone działania Rządu, przyjął rolę funkcjonalną i służył jako instrument regulacji gospodarczej.

Uświadomiono sobie, że polityka podatkowa i wydatkowa rządu może w dużym stopniu złagodzić wahania gospodarcze. Zrównoważone budżety nie są już uważane za święte, a rządy mogą wydawać ponad swoje zasoby bez naruszania kanonów zdrowego finansowania, aby przywrócić kondycję gospodarki.

Pożyczki publiczne, a co za tym idzie, wzrost długu publicznego w okresie kryzysu, zwiększają zagregowany popyt, a tym samym pomagają w podnoszeniu poziomu dochodów i zatrudnienia. Dlatego należy z zadowoleniem przyjąć deficyt budżetowy i wzrost długu publicznego w takich czasach.

Ponadto Keynes wykazał, że finansowanie deficytu przez rząd może pobudzić gospodarkę znajdującą się w kryzysie, tworząc dochody i zatrudnienie znacznie większe niż pierwotna kwota finansowania deficytu poprzez proces mnożenia.

W ten sposób po rewolucji keynesowskiej finanse publiczne przejęły funkcjonalną rolę utrzymania stabilności gospodarczej przy pełnym poziomie zatrudnienia. Dlatego też obecne spojrzenie na finanse publiczne nie polega na zwykłym pozyskiwaniu środków dla rządu, ale na służeniu jako instrument utrzymania stabilności poprzez zarządzanie popytem. Dlatego ten obecny pogląd na finanse publiczne AP Lerner określił jako jeden z „Functional Finance.

W krajach rozwijających się finanse publiczne muszą spełniać inną ważną rolę. O ile w rozwiniętych krajach uprzemysłowionych podstawowym problemem w krótkim okresie jest zapewnienie stabilności przy pełnym zatrudnieniu, aw długim okresie stabilne tempo wzrostu gospodarczego, czyli wzrostu bez wahań, o tyle kraje rozwijające się stają przed trudniejszym problemem. o tym, jak zapewnić wyższą stopę wzrostu gospodarczego, aby stawić czoła problemom ubóstwa i bezrobocia.

Dlatego też finanse publiczne muszą odgrywać szczególną rolę we wspieraniu wzrostu gospodarczego w krajach rozwijających się, poza utrzymaniem stabilności cen. Co więcej, dla krajów rozwijających się sam wzrost gospodarczy nie wystarczy; skład rosnącej produkcji i dystrybucja dodatkowych dochodów powinna być taka, aby zapewnić usunięcie ubóstwa i bezrobocia w krajach rozwijających się.

Dlatego finanse publiczne muszą nie tylko zwiększać środki na rozwój i osiągać optymalną alokację środków, ale także promować sprawiedliwy podział dochodów i zwiększanie możliwości zatrudnienia. To jest funkcjonalny pogląd na finanse publiczne w kontekście krajów rozwijających się.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy